NOTA RINGKAS
Pengenalan saluran agihan
-pengantara bagi pemindahan barangan dari pusat pengeluaran kpd konsumer di lokasi & masa yg dikehendaki.
-fungsi – pengedaran, penentuan harga, perancangan produk, perkhdmatan pelanggan, promosi, pembelian, penyelidikan pemasaran.
Tingkah laku saluran agihan
- beberapa syarikat yang saling bergantungan.
- setiap ahli memainkan peranan penting dlm saluran agihan & pakar dlm melakukan fungsi masing2
- konflik saluran terjadi apabila mereka melakukan tindakan sendiri yg mngetepikan kepentingan bersama.
- 2 peringkat konflik ;
a) konflik mendatar iaitu konflik yg berlaku antara firma di peringkat yg sama dlm saluran agihan ,
b) konflik menegak iaitu konflik yg berlaku antara tahap yg berbeza dlm saluran yg sama.
Reka bentuk saluran agihan
- Saluran agihan berdimensi menegak – pengeluar, pemborong dan peruncit bertindak -sebagai satu sistem bersepadu.
a) saluran terus/langsung - saluran pengedaran yg tidak menggunakan org tgh.
b) saluran tidak langsung – saluran pengedaran yg mnggunakan 1 / lbh perantaraan pemasaran.
Saluran agihan berdimensi mendatar – susunan dlm saluran di mna syarikat/perantara pemasaran pada peringkat yg sama bergabung & mengendalikan pegedaran.
Pengedaran intensif – mengedar produk secara meluas melalui pelbagai kedai.
Pengedaran selektif – mengehadkan pengedaran produk kpd beberapa perantara pemasaran di sesuatu lokasi atau kawasan.
Pengedaran esklusif – memberi hak pengedaran secara esklusif kpd penjual/pengantara pemasaran di sesebuah outlet / di sesuatu kawasan.
Pengurusan saluran agihan.
Dalam pengurusan saluran agihan pihak syarkat perlu:
- memilih ahli saluran
- motivasi ahli saluran
- menilai ahli saluran
Pengurusan logistik & agihan fizikal.
Logistik ialah aktiviti yg berkaitan pengaliran/pemindahan brng/bhn mentah dari 1 tmpt pengeluaran ke tmpt yg lain termasuk pembelian, p'gudangan, p'gendalian & p'khidmatan pelanggan.
a) gudang persendirian ; syarikat menpunyai kawalan sepenuhnya, b) gudang awam ; disewa drpd syarikat lain mempunyai kemudahan pemeriksaan brgn & pembungkusan.
2. Kawalan inventori – mminimumkan jumlah wang yg terikat pd inventori tak t'jual.
3. Pengendalian bahan – pemunggahan brng ke dlm & keluar dari kilang gudang & trminal pengangkutan.
4. Pemprosesan pesanan – aktiviti memproses psnan termasuk penerimaan psnan drpd pelanggan kelulusan pemberian kredit, penyediaan invois & pengutipan byrn yg dijadualkan.
5. Pengangkutan – memindahan bahan mentah dari pusat pengeluaran produk separuh siap dari pusat pengilangan & produk siap kepada pengantara pemasaran/ kpd pembeli.
Peruncitan.
-Akitiviti jualan atau sewaan brngan konsumer & p'khidmatan secara terus kpd konsumer utk kegunaan peribadi @ seisi keluarga.
Peruncit – firma yg mndpt lbh drpd separuh pndptn jualannya drpd jualan yg dibuat secara terus kpd konsumer akhir . ( peruncit khidmat penuh ; menawarkan pelbagai perkhidmatan )
Jenis-jenis peruncitan berkedai:
1. Kedai istimewa – kedai yg hanya menjual 1 barisan produk @ barisan produk yg terhad & peruncit menawarkan pelbagai jenis @ pilihan dlm barisan atau lini tersebut.
2. Kedai berjabatan – pasar raya yang menjual pelbagai jenis brngn ttpi beroperasi secara berasingan mengikut jabatan @ barisan produk.
3. Pasar raya – kedai runcit yg berjabatan ttpi bersaiz besar.
4. Kedai mudah beli – kedai runcit bersaiz kecil yg menjual brngan keperluan harian @ mudah beli dgn lini brngn yg terhad.
5. Superstore – pasar raya yg bersaiz lbh kurang 2 @ 3 kali ganda drpd pasar raya biasa.
6. Hypermarket – peruncitan berkedai yg bersaiz lbh besar drpd superstore yg menawarkan lbh byk lagi pilihan brngan kpd konsumer.
Peruncitan tanpa kedai :
1. Pemasaran langsung – peruncitan yg menggunakan media pengiklanan utk b'komunikasi secara terus dgn pengguna sasaran bagi mendapatkan tindak balas yg cepat.
2. Jualan langsung – peruncitan dari pintu ke pintu yg memerlukan hubungan & komunikasi yg baik antara pembeli.
3. Pemasaran secara elektronik – penjual & pembeli menjual & membeli secara “online” melalui internet.
4. Peruncitan secara automatik – kaedah peruncian di mana produk dijual terus kpd pengguna melalui mesin.
Pemborongan
Aktiviti jualan kpd org tgh yg bkn pengguna akhir.
1. Pemborong saudagar – perniagaan persendirian yg menjual produk kpd pembeli organisasi.
a) pemborong khidmat penuh ; aktiviti jualan kpd pemborong yg melakukan kebykan @ semua fungsi pemasaran utk pembekal & pelanggan ,
b) pemborong khdmat terrhad ; pemborong yg hanya melakukan sebahagian fungsi pemasaran utk pembekal & pelanggan.
2. Agen & broker – org tgh yg membantu & menemukan pembeli & penjual dlm urus niaga.
a) agen pengeluar ; perniagaan persendirianyg menjual berdasarkan kpd komisen utk beberapa pengeluar produk yg berkaitan @ produk yg tidak berasingan,
b) broker – agen menemukan pembeli & penjual utk satu tempoh sementara & dibayar komisen utk perkhidmatan yg dilakukan oleh mereka.
3. Pejabat & cawangan jualan pengilang –
a) cawangan jualan pengilang ; mengendalikan inventori & membuat hntrn kpd pelanggan,
b) pejabat jualan pengilang ; wakil jualan di sesuatu kawasan & tidak menyimpan sebarang stok atau inventori.

0 comments:
Post a Comment