THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Thursday, 28 June 2012

PENGAJIAN PERNIAGAAN

NOTA RINGKAS 

Pengenalan saluran agihan
-pengantara bagi pemindahan barangan dari pusat pengeluaran kpd konsumer di lokasi & masa yg dikehendaki.
-fungsi – pengedaran, penentuan harga, perancangan produk, perkhdmatan pelanggan, promosi, pembelian, penyelidikan pemasaran.


Tingkah laku saluran agihan
- beberapa syarikat yang saling bergantungan.
- setiap ahli memainkan peranan penting dlm saluran agihan & pakar dlm melakukan fungsi masing2
konflik saluran terjadi apabila mereka melakukan tindakan sendiri yg mngetepikan kepentingan bersama.
- 2 peringkat konflik ; 
a) konflik mendatar iaitu konflik yg berlaku antara firma di peringkat yg sama dlm saluran agihan , 
b) konflik menegak iaitu konflik yg berlaku antara tahap yg berbeza dlm saluran yg sama.


Reka bentuk saluran agihan
- Saluran agihan berdimensi menegak – pengeluar, pemborong dan peruncit bertindak  -sebagai satu sistem bersepadu.
a) saluran terus/langsung  - saluran pengedaran yg tidak menggunakan org tgh.
b) saluran tidak langsung – saluran pengedaran yg mnggunakan 1 / lbh perantaraan  pemasaran.

Saluran agihan berdimensi mendatar – susunan dlm saluran di mna syarikat/perantara pemasaran pada peringkat yg sama bergabung & mengendalikan pegedaran.

Pengedaran intensif – mengedar produk secara meluas melalui pelbagai kedai.
 
Pengedaran selektif – mengehadkan pengedaran produk kpd beberapa perantara    pemasaran di sesuatu lokasi atau kawasan.
 
Pengedaran esklusif – memberi hak pengedaran secara esklusif kpd penjual/pengantara pemasaran di sesebuah outlet / di sesuatu kawasan.

Pengurusan saluran agihan.
Dalam pengurusan saluran agihan pihak syarkat perlu:
  1. memilih ahli saluran
  2. motivasi ahli saluran
  3. menilai ahli saluran


Pengurusan logistik & agihan fizikal.
Logistik ialah aktiviti yg berkaitan pengaliran/pemindahan brng/bhn mentah dari 1 tmpt pengeluaran ke tmpt yg lain termasuk pembelian, p'gudangan, p'gendalian & p'khidmatan pelanggan.

 
1. Pergudangan – aktiviti pnyimpanan brngan yg telah dijadualkan pengalirannya melalui   saluran pmsran. 
a) gudang persendirian ; syarikat menpunyai kawalan sepenuhnya, b) gudang awam ; disewa drpd syarikat lain mempunyai kemudahan pemeriksaan brgn & pembungkusan.

2. Kawalan inventori – mminimumkan jumlah wang yg terikat pd inventori tak t'jual.

3. Pengendalian bahan – pemunggahan brng ke dlm & keluar dari kilang gudang & trminal  pengangkutan.

4. Pemprosesan pesanan – aktiviti memproses psnan termasuk penerimaan psnan drpd   pelanggan kelulusan pemberian kredit, penyediaan invois & pengutipan byrn yg dijadualkan.

5. Pengangkutan – memindahan bahan mentah dari pusat pengeluaran produk separuh siap    dari pusat pengilangan & produk siap kepada pengantara pemasaran/ kpd pembeli.



Peruncitan.
-Akitiviti jualan atau sewaan brngan konsumer & p'khidmatan secara terus kpd konsumer utk kegunaan peribadi @ seisi keluarga.
Peruncit – firma yg mndpt lbh drpd separuh pndptn jualannya drpd jualan yg dibuat secara terus kpd konsumer akhir . ( peruncit khidmat penuh ; menawarkan pelbagai perkhidmatan )

Jenis-jenis peruncitan berkedai:

1. Kedai istimewa – kedai yg hanya menjual 1 barisan produk @ barisan produk yg terhad & peruncit menawarkan pelbagai jenis @ pilihan dlm barisan atau lini tersebut.
2. Kedai berjabatan – pasar raya yang menjual pelbagai jenis brngn ttpi beroperasi secara   berasingan mengikut jabatan @ barisan produk.
3. Pasar raya – kedai runcit yg berjabatan ttpi bersaiz besar.
4. Kedai mudah beli – kedai runcit bersaiz kecil yg menjual brngan keperluan harian @ mudah   beli dgn lini brngn yg terhad.
5. Superstore – pasar raya yg bersaiz lbh kurang 2 @ 3 kali ganda drpd pasar raya biasa.
6. Hypermarket – peruncitan berkedai yg bersaiz lbh besar drpd superstore yg menawarkan lbh  byk lagi pilihan brngan kpd konsumer.

Peruncitan tanpa kedai :

1. Pemasaran langsung – peruncitan yg menggunakan media pengiklanan utk b'komunikasi       secara terus dgn pengguna sasaran bagi mendapatkan tindak balas yg cepat.
2. Jualan langsung – peruncitan dari pintu ke pintu yg memerlukan hubungan & komunikasi yg baik antara pembeli.
3. Pemasaran secara elektronik – penjual & pembeli menjual & membeli secara “online”                melalui internet.
4. Peruncitan secara automatik – kaedah peruncian di mana produk dijual terus kpd pengguna melalui mesin.


Pemborongan

Aktiviti jualan kpd org tgh yg bkn pengguna akhir.

1. Pemborong saudagar – perniagaan persendirian yg menjual produk kpd pembeli organisasi.                
 a) pemborong khidmat penuh ; aktiviti jualan kpd pemborong yg melakukan kebykan @  semua fungsi pemasaran utk pembekal & pelanggan , 
b) pemborong khdmat terrhad ;    pemborong yg hanya melakukan sebahagian fungsi pemasaran utk pembekal & pelanggan.

2. Agen & broker – org tgh yg membantu & menemukan pembeli & penjual dlm urus niaga. 
a) agen pengeluar ; perniagaan persendirianyg menjual berdasarkan kpd komisen utk  beberapa pengeluar produk yg berkaitan @ produk yg tidak berasingan, 
b) broker – agen menemukan pembeli & penjual utk satu tempoh sementara & dibayar komisen utk  perkhidmatan yg dilakukan oleh mereka.

3. Pejabat & cawangan jualan pengilang –  
a) cawangan jualan pengilang ; mengendalikan inventori & membuat hntrn kpd pelanggan, 
b) pejabat jualan pengilang ; wakil jualan di sesuatu kawasan & tidak menyimpan sebarang stok atau inventori.

0 comments: